Tips om spierpijn te verhelpen

“No pain, no gain” wordt vaak gezegd door mensen die intensief sporten! Het idee achter deze uitdrukking is het feit dat je zonder pijn niet beter zal worden. Dit gaat in het bijzonder om spierpijn, wat vaak optreedt na een intensieve training. Spierpijn is een teken dat je spieren zijn afgebroken en hersteld moeten worden. In de rustfase na een training worden je spieren hersteld en vervolgens sterker gemaakt. Wanneer je niet te snel na een intensieve training aan een volgende training begint, zal je uiteindelijk sterker worden. Reden genoeg om voldoende rust te nemen na een training! Het is overigens niet zo dat trainingen zonder spierpijn geen effect hebben. Je moet je conditie immers ook onderhouden.

Veel mensen zoeken naar mogelijkheden om de spierpijn na trainingen te beperken. Spierpijn kan immers een vervelende, zeurderige pijn zijn. Dit is echter niet altijd even gemakkelijk! In dit artikel bespreken we een aantal aspecten die je helpen.

Tip 1: bevorder het natuurlijke herstel van je spieren
Om de spierpijn te verhelpen moeten je spieren zo snel mogelijk hersteld worden. Het herstel van je spieren gebeurt tijdens de rustfase. In het bijzonder tijdens het slapen, wanneer je lichaam volledig in rust is. Naast voldoende slaap zijn er verschillende hulpmiddelen die het herstel van je spieren kunnen bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van kwark of eieren na een training, enzovoorts. Dergelijke voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten, die het herstel van je spieren bevorderen.

Tip 2: maak gebruik van eiwitshakes
Naast eieren en kwark kun je de hoeveelheid eiwit in je lichaam ook verhogen door shakes te drinken. In de afgelopen jaren zijn deze eiwitshakes steeds populairder geworden onder sporters, omdat ze het herstel van je spieren sterk bevorderen. Een website waarop je meer informatie over deze shakes kunt vinden is www.MuscleConcepts.nl. Deze website verkoopt de eiwitshakes en geeft je meer informatie over de verschillende soorten shakes die tegenwoordig worden aangeboden. Het is sterk aan te raden om vooraf goed uit te zoeken welke shake het beste bij je trainingen past.

Tip 3: spierbalsem voor een verlichting van spierpijn
Ook kun je kiezen voor het gebruik van spierbalsem. Dergelijke zalfjes zijn bij vrijwel iedere drogisterij te koop en kunnen je helpen bij het verlichten van de spierpijn. De balsems zorgen voor het verwarmen van je huid, wat de doorbloeding in je spieren bevordert. Dit gaat spierpijn tegen, waardoor je hier een volgende dag minder last van zal hebben. Het is aan te raden om de spierbalsem kort na het uitvoeren van de training te gebruiken. Vaak heeft dit op een later moment veel minder zin.

Tip 4: slik pillen tegen spierpijn
Een vierde middel wat je kan helpen bij het voorkomen of verminderen van spierpijn, zijn verschillende pillen. Denk bijvoorbeeld aan ibuprofen, wat je net als de spierbalsem bij een drogisterij kunt kopen. Deze pillen worden in verschillende varianten aangeboden, waarbij het erg belangrijk is om naar de kracht van een dergelijke pil te kijken. Het is af te raden om voor de zwaarste pillen te kiezen.

Met de spierbalsem en de ibuprofen kan de spierpijn verminderd worden. Houd er rekening mee dat dit geen teken is dat je spieren ook al hersteld zijn. Het kan heel verleidelijk zijn om sneller aan een volgende training te beginnen, omdat je door deze hulpmiddelen geen spierpijn meer zal voelen. Dit is echter gevaarlijk, want een overbelasting ligt hierbij op de loer!