Wat (niet) te eten met een stoma

Als je een stoma hebt, hoef je geen speciaal dieet te volgen. Toch heeft dat wat je eet wel degelijk invloed op de werking van de darmen, buikkrampen en winderigheid. Voor stomapatiënten lijkt het dan extra verstandig om bepaalde ingrediënten zo veel mogelijk te vermijden. Gelukkig zijn er veel producten die weinig ongemak veroorzaken. Met die ingrediënten als basis kunt u heerlijke gerechten bereiden én u daarna ook nog lekker voelen.

Fotolia_63252083_Subscription_Monthly_MDenk aan neutrale groentes zoals worteltjes, rode bieten, koolraap, meiknolletjes, aardappelen, courgette, pompoen en avocado. Wat betreft fruit zit je met een stoma altijd goed met de minder zure fruitsoorten zoals bananen, perziken, abrikozen en peren. Gevogelte is een veiliger optie dan vlees omdat het niet vet is, evenals tofu. Denk aan magere kip en kalkoenfilet. Alle soorten vis kunnen ook, behalve surimi want dat komt er in draadjes uit net als draadjesvlees. Biologisch geteelde producten zijn bovendien gegarandeerd vrij van toegevoegde stoffen, die op zichzelf ook voor irritatie en intolerantie kunnen zorgen, zoals chemische bestrijdingsmiddelen, kunstmest en antibiotica. Voorkom verder, in geval van een ileostoma, bereidingen die harde korstjes of krokante stukjes opleveren. Wees voorzichtig met bakken en roosteren, en kies voor darmvriendelijke bereidingsmethodes als koken, stomen en bereiden in de oven.

Bron: Nederlandse stomavereniging