Een steuntje in de rug

Meer dan 650.000 Nederlanders hebben nek- en rugklachten. Dit is een alledaags probleem dat veel overlast kan veroorzaken. In eerste instantie zijn rugklachten terug te voeren tot een verkeerde leefstijl. Ergonomische oplossingen geven al gauw de nodige verlichting. Hierbij vijf eenvoudige maar effectieve aanpassingen voor thuis, op het werk en onderweg om comfortabel(er) door het leven te gaan.

Fotolia_51424710_Subscription_Monthly_MUit onderzoek blijkt dat tachtig tot negentig procent van de Nederlanders verkeerd zit. Wie achterover hangt in een stoel of bank, ondersteunt de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom niet optimaal. Daardoor wordt de rug langdurig plaatselijk belast. Deze verkeerde zithouding geeft de spieren in eerste instantie rust. Maar na een tijdje kan men behoorlijke klachten krijgen: rugklachten, zenuw- of aderafknellingen, weefselirritatie, stoornissen in de ingewanden, ademhalingsmoeilijkheden of moeite met opstaan.

Variatie is belangrijk. Verandering van houding zorgt namelijk voor een optimale voeding van de tussenwervelschijven. Investeren in ergonomisch verantwoorde meubelen loont dan ook. Niet alleen overdag, maak ook tijdens het slapen is een steuntje in de rug is wel zo belangrijk. Waar we overdag nog onder andere de rug- en buikspieren gebruiken om onze rug in positie te houden, ontspannen deze spieren zich ‘s nachts. Een goed matras moet die functie dan overnemen. Een bed moet zich aanpassen aan het lichaam en letterlijk de vormen van het lichaam volgen. Dat is voor elk individu weer anders en afhankelijk van de slaappositie, het gewicht of de lengte. Als het lichaam overal gelijkmatig en correct ondersteund wordt, ontstaan er geen druk- of knelpunten. Een ergonomisch bed draagt dan ook bij aan het voorkomen en verminderen van rugklachten.

Tekst: Annemarie van de weert